Pytanie:
Czy wklejanie fragmentu Wikipedii do artykułu bez odniesienia do plagiatu?
Marco Stamazza
2018-08-08 11:57:09 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Załóżmy, że przeglądasz artykuł i odkrywasz, że niektóre ogólne definicje w nim zawarte zostały skopiowane z Wikipedii bez podawania źródła. Czy należy to uznać za plagiat, czy może być uznane za legalne, ponieważ Wikipedia jest ogólnodostępna i anonimowa?

Z pewnością takie zachowanie pokazuje słaby wysiłek w badaniach literatury, ponieważ jeśli coś jest na Wikipedii, z pewnością znajduje się również w jakimś bardziej autorytatywnym dokumencie . Jednak ogólne definicje wielowiekowych pojęć powinny być teraz pozbawione praw autorskich, a Wikipedia jest tak dobra, jak każdy podręcznik lub podawana własnymi słowami.

Wydaje się, że źle rozumiesz, co w tym kontekście oznacza „wolny”.Proponuję przeczytać odpowiednią część [Warunków użytkowania] Wikipedii (https://foundation.wikimedia.org/wiki/Terms_of_Use/en#7._Licensing_of_Content).
Nawet artykuły w Wikipedii mają na końcu odniesienia, więc tak, powinny cytować
Kiedy mówisz „jakieś ogólne definicje”, masz na myśli dobrze znane definicje specyficzne dla danej dziedziny?ogólne definicje pojęć sprzed wieków zazwyczaj nie wymagają odniesienia, jeśli są one czymś, co mogłoby znaleźć się w każdym podręczniku [dziedzinowym].Jeśli ktoś wyłamie się z definicji, powiedzmy, prędkości światła lub czegoś tak ogólnego, to zazwyczaj, jeśli jest to rozsądne, nie musi szukać żadnego podręcznika, z którego uczono go jako dzieci.Jeśli jest bardzo ogólna, to definicja ta może być zapisana wszędzie, w tym na wiki.
Tak, o to mi chodziło.Powiedz definicję wektora własnego.Prawdopodobnie istnieje sto nieco innych definicji i sam mógłbym stworzyć wiele nieco innych.Ale w zasadzie definicja kopiowana słowo po słowie jest cytatem i, jak wskazano, Wikipedia wymaga cytowania.
Jeśli pojęcia mają setki lat, to artykuł badawczy nie powinien ich definiować - powinien być zrozumiany przez odbiorcę bez potrzeby wyjaśniania.
Co masz na myśli mówiąc „* Wikipedia jest anonimowa? *”
„* Wikipedia jest tak dobra, jak każdy podręcznik *” - tak, czy nie uważałbyś też, że kopiowanie fragmentu podręcznika jest plagiatem?
„Jeśli coś jest w Wikipedii, z pewnością znajduje się również w jakimś bardziej autorytatywnym dokumencie” - w rzeczywistości warto zauważyć, że polityka Wikipedii wyraźnie stwierdza, że treść Wikipedii * musi * istnieć w jakimś innym, bardziej autorytatywnym dokumencie (patrz [WP: V](https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Verifiability)).Jeśli nie, usuń je z Wikipedii.
@Jules Teoretycznie tak.W praktyce brakuje wielu odniesień.
Tego rodzaju debaty przypominają mi o docenieniu faktu, że matematycy nie przejmują się prawami autorskimi lub cytatami bardziej niż bibliografią.
Czy jest coś gorszego niż naprawdę zły plagiat?
@Bergi Myślę, że źle zrozumiałeś.Mówię o kopiowaniu z Wikipedii, a nie z podręcznika (patrz tytuł i treść pytania).Ostatnie zdanie brzmi: „Wikipedia jest tak dobra jak każdy podręcznik”, nie ma nic wspólnego z kopiowaniem, tylko stwierdzenie o jakości.
Sześć odpowiedzi:
Mick
2018-08-08 12:06:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Prawa autorskie do pracy pisemnej wygasają kilka lat po śmierci autora; Okres objęty prawem autorskim różni się w zależności od kraju. Wikipedia i inne serwisy stosują różne modele licencjonowania, które pozwalają na kopiowanie materiałów i na warunkach ich wykorzystania.

Ale niezależnie czy coś jest nadal chronione prawami autorskimi, czy nie, open source czy nie, ogólnie dostępne lub nie, jeśli jest cytowane, cytowane, kopiowane lub w inny sposób powtarzane w tekście, jeśli źródło nie jest cytowane, wtedy tak , to plagiat .

Kiedy coś przechodzi do „powszechnej wiedzy”, można to napisać bez konieczności szukania cytowanego źródła. Ale są też specyficzne sytuacje, w których coś, co normalnie można by uznać za „wiedzę powszechną”, wymaga odniesienia do źródła, na przykład prace uczniów, w których oczekuje się, że wartości, definicje itp. Mają być zbadane pod kątem dokładności, a zatem powinno również zawierać odniesienia.

Może się również zdarzyć, że wartość / definicja zostanie użyta w sposób niezgodny z normą, np. definicja, która jest niezwykła w głównym nurcie, ale jest używana w określony sposób w określonym kontekście lub wartość oparta na pracy, która rozszerza precyzję poza to, co jest uważane za normę.

Kryterium pozostaje, że jeśli napisał go ktoś inny, a Ty skopiowałeś, to nie podanie nazwiska autora / źródła oryginalnego jest plagiatem - kradzieżą akademicką.

jeśli ktoś wymyśli „ogólne definicje pojęć sprzed wieków”, na przykład definicję ściany komórkowej, definicję prędkości światła lub coś powszechnie znanego w tej dziedzinie, nazywanie tego plagiatem jest zwykle nierozsądne. Martwię się tylko, że ktoś wpadnie w automatyczny plagiat typu „aha!”.tryb czytania tego, a niektórzy biedni studenci gdzieś na świecie zostaną bezzasadnie oskarżeni o plagiat.
Zgadzam się z Murphym.Zależy to od tego, co jest definiowane i czy Wikipedia naprawdę ma unikalną lub specjalną wersję definicji.
Jeśli ktoś dokona kopiowania i wklejania z dowolnego miejsca, powinien zacytować źródło.Jeśli jest to ogólna definicja dobrze znanego pojęcia w danej dziedzinie, to nie powinni go skądś kopiować, ale jeśli nie znają go na tyle dobrze, aby go napisać samodzielnie, a zatem kopiują go z jakiegośtrzeba przypisać to źródło.
@Mick A co, jeśli sprawdzę to dzisiaj, a jutro zechcę to zapisać?
@Mark Powinieneś cytować swoje źródło.Cytaty to nie tylko unikanie plagiatu.Bardziej pomocne jest dla czytelników podanie pełnych cytatów, zamiast pozostawiania ich z myślą o tym, skąd czerpiesz treść i gdzie można przeczytać więcej.Pamiętaj, że „czytelnicy” to także Ty, pisarz.
@MaxBarraclough Nie wyobrażam sobie scenariusza, w którym podążałbym za cytowaniem pierwszych 12 cyfr pi, ale nie mogłem ich zapisać z pamięci.
Chciałbym również dodać, że nawet jeśli informacje przeszły do powszechnej wiedzy, jeśli skopiujesz i wkleisz tekst słowo w słowo, nadal musisz cytować i cytować tekst.Możesz podać powszechną wiedzę bez cytowania tylko wtedy, gdy wyrażasz ją własnymi słowami.
@Mark A co z 16?256?2 ^ 10?Kiedy zaczniesz czuć się zainteresowany kontynuacją?
Liczby @Mark nie są oceniane według tego samego standardu co słowa.Nie można parafrazować liczby i jest zrozumiałe, że często trzeba będzie szukać nawet powszechnie znanych liczb, ponieważ ludzie nie są zbyt dobrzy w ich zapamiętywaniu.Pojedyncze pojęcie można jednak wyrazić na wiele różnych sposobów słowami.
@jakebeal To trochę mój punkt widzenia - są wyjątki od tego, że „jeśli ktoś wykona kopiowanie i wklejanie z dowolnego miejsca, powinien cytować źródło”.
@jakebeal, liczbę można absolutnie sparafrazować.Zamiast 10 mógłbym napisać na przykład 7 + 3.Są to dwa różne sposoby zapisania tej samej liczby.
@Scott Możesz mieć techniczną poprawność, ale zdecydowanie nie zgadzam się z praktycznym kontekstem jasnej pisemnej komunikacji.
@jakebeal, Myślę, że fakt, że pojedyncze pojęcie można wyrazić słowami na wiele różnych sposobów, w rzeczywistości czyni poszczególne ich konfiguracje MNIEJ wyjątkowymi.Fakt, że w jakiś sposób uważane jest za imperatyw moralny, aby przestawić lub zacytować swoje arbitralne słowa opisujące pomysł, który mógłbyś lub nie mógł nawet powstać, jest śmieszny.Twoje słowa opisujące Pi nie zasługują na żadne uznanie.To KONCEPCJA Pi jest wyjątkowa.To tylko mój 2c.:)
@Mick Gdybym * z własnego zrozumienia * podał definicję prędkości światła, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pasuje ona, słowo w słowo, do jednej z definicji z podręcznika szkolnego, który miałem przez lata.* Nie mogę ci powiedzieć, który *.Brak pomysłu.Być może skończy się to parafrazą pomyłek kilkunastu definicji książek.może nie.Ale niektórzy ludzie nie myślą, kiedy mają bota takiego jak turnitin do automatycznego sprawdzania dla nich, po prostu widzą łańcuch złożony z więcej niż 5 słów ... a niektórzy biedni studenci gdzieś na świecie zostaną bezzasadnie oskarżeni o plagiat.
@Murphy ponownie, coś takiego jak prędkość światła / jej definicja byłoby teraz uważane za powszechnie znane i, z wyjątkiem przypadków zgłoszeń uczniów, w których część ćwiczenia może polegać na dalszym cytowaniu źródeł, a faktycznie przepuszczanie tekstu w inny sposób przez Turnitin może spowodować plagiatflagi.Ale ślepe posłuszeństwo wynikom Turnitin bez sprawdzania faktycznego tekstu jest po prostu lenistwem.
@Mick Niestety świat jest pełen leniwych ludzi… i kilku pilnych ludzi, którzy widzą mocne stwierdzenia, takie jak „wszystko musi być cytowane” i „zasada jest regułą”, ale brakuje im normalnego poziomu zdrowego rozsądku i nie widządorozumiany fragment „ale kieruj się zdrowym rozsądkiem i zdrowym rozsądkiem”, dołączony domyślnie do prawie wszystkich reguł.Stąd mój wstępny komentarz.
Anaphory
2018-08-08 20:01:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tak, to jest plagiat. Ale nawet poza tym nie jest prawdą, że

Wikipedia jest ogólnie dostępna i anonimowa

Zamiast tego, jak znajdziesz na dole każdego artykułu w Wikipedii,

Tekst jest dostępny na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike License; mogą obowiązywać dodatkowe warunki.

Ta licencja wyraźnie wymaga (jak w jej krótkim podsumowaniu)

Uznanie - musisz przypisać pracować w sposób określony przez autora lub licencjodawcę (ale nie w żaden sposób sugerujący, że popierają Ciebie lub Twoje wykorzystanie utworu).

Wikipedia ma bardzo wyrozumiałe zrozumienie prawidłowego przypisania - zwykle przypisanie według licencji CC jest skrajnym przeciwieństwem anonimowego ! Tradycyjnie licencja CC wymagałaby podania każdego współautora używanego dokumentu. Historia zmian artykułu w Wikipedii (użyję jako przykładu „Wartości i wektory własne”) jest publiczna, a statystyki sugerują, że większość zmian nie jest anonimowa (adresy IP ), ale przynajmniej pseudonimowi (użytkownicy z nazwanymi kontami), a kilku głównych autorów ma nazwy kont, które sugerują, że są to ich prawdziwe nazwiska. Możemy podawać źródła informacji o „autorach Wikipedii” (co najmniej w pewnym stopniu anonimowym) zamiast tej listy, ale nadal wymagana jest odpowiednia wzmianka, na przykład

współautorzy Wikipedii. Wartości własne i wektory własne. Wikipedia, wolna encyklopedia. 3 sierpnia 2018, 15:11 UTC. Dostępne pod adresem: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Eigenvalues_and_eigenvectors&oldid=853269180. Dostęp 8 sierpnia 2018 r.

(Ponadto ta licencja oznacza, że ​​jeśli ktoś korzysta z tekstu w ramach tej licencji, na przykład używając definicji z Wikipedii w swojej pracy, muszą opublikować swój dokument na zgodnej licencji!)

Możesz dodać, że pełna historia edycji artykułu w Wikipedii jest w pełni udokumentowana, a wielu autorów nie jest anonimowych (np. Nie byłem anonimowy, dopóki pracodawca nie sprzeciwił się powiązaniu mojego nazwiska z moimi edycjami w Wikipedii).
Próbowałem to dodać.Jeśli znajdziesz lepszy sposób wyrażenia tego, edytuj moją odpowiedź.
Allure
2018-08-08 12:05:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tak, to plagiat. Bycie ogólnie dostępnym i anonimowym nie oznacza, że ​​możesz z niego swobodnie kopiować, ponieważ nadal jest napisane przez kogoś innego niż ty.

Pamiętaj, że Wikipedia ma własny link „cytuj tę stronę” ( przykład), wskazując, że również uważa, że ​​powinien być cytowany, jeśli czerpiesz z niego informacje.

To też ma sens, nie można oznaczyć tego jako właściwego rozwiązania, ponieważ ktoś inny był pierwszy.
Kiedy masz więcej niż jedną akceptowalną odpowiedź, powinieneś zaakceptować tę, którą uważasz za najlepszą, niekoniecznie pierwszą.
@MarcoStamazza Jeśli chcesz, możesz zmienić akceptowaną odpowiedź.Zwykle dobrze jest poczekać chwilę, zanim ją zaakceptujesz, na wypadek gdyby pojawiła się lepsza odpowiedź.
user96140
2018-08-08 18:46:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Wygląda na to, że łączysz prawa własności intelektualnej z plagiatem. Te dwa tematy są dla tych celów niezwiązane.

Tylko dlatego, że zbiór pracy jest udostępniany publicznie i ma hojne warunki użytkowania, NIE Daje Ci licencji na roszczenie sobie tego dzieła jako własnego. To jest plagiat. Definicja plagiatu polega na uznaniu cudzej pracy za własną. Hojne licencje nie dają prawa własności do tej własności, a przypisanie tej pracy do jej oryginalnego źródła wymaga podania cytatu.

To rozróżnienie byłoby przydatne tylko wtedy, gdyby prawa własności intelektualnej do artykułu w Wikipedii faktycznie zezwalały na wykorzystanie bez podania źródła, ale tak nie jest.
nie rozumiem, co mówisz.Ty jako użytkownik nie jesteś właścicielem artykułu na Wikipedii.Ty jako autor musisz cytować źródło, jeśli nie jest to oryginalne dzieło.wydaje się, że to dobre rozróżnienie.Myślę, że to, co mówisz, to to, że warunki korzystania z Wikipedii są bardziej rygorystyczne niż te, o których mowa powyżej.to z pewnością nie zmienia faktu, że nie jesteś właścicielem artykułu i musisz cytować źródło.
Masz rację;Chciałem tylko podkreślić, że robienie tego, co robi artykuł OP, to * nie tylko * plagiat, * ale także * naruszenie praw własności intelektualnej, które nie są do końca tak „ogólnie dostępne i anonimowe”, jak sądzi OP.
Scott
2018-08-09 20:15:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mój ogólny test lakmusowy jest następujący: czy definicja jest taka, jaka jest dziurawiona w podręcznikach? Dlatego nie widzę powodu do tego, ponieważ jest to „wiedza powszechna”. Jeśli ta definicja jest stosunkowo nowa i dostępna tylko w, powiedzmy, jednym lub dwóch artykułach w czasopismach lub w jakimś mało znanym podręczniku, który jest jedynym autorytetem w danym temacie (i być może na stronie Wikipedii), wówczas odwołuje się do artykułu w czasopiśmie, jeśli tylko tak, że inni wiedzieć, gdzie iść, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Czasami odkrywam, że z Wikipedii dowiaduję się czegoś o tej definicji. Ale ponieważ Wikipedia nie zezwala na oryginalne badania, można to zasadniczo wyprowadzić z definicji przy minimum logiki. W każdym razie nie możesz mieć praw autorskich. Ponieważ chodzi o nie oryginalne badania, generalnie nie cytuję tego pomysłu. Ponieważ jednak są tacy, którzy narzekaliby na zwykłe sformułowanie, przeformułowałem wszystko ze względu na nich.

Wydaje się niebezpieczne.Czy chcesz zasugerować, że skopiowałbyś definicję z podręcznika bez podania źródła, nawet jeśli jest ona wyraźnie chroniona prawem autorskim?Czy autorzy podręczników mają w jakiś sposób _ mniej_ praw?Ich wydawcy oczywiście by się z tym nie zgodzili.Powinieneś przeczytać licencje, które Wikipedia umieszcza na wszystkich artykułach.Jest dość otwarty, ale wymaga atrybucji.W rzeczywistości niechlujne stypendium tylko cię skrzywdzi.
Chodzi mi o to, że autor podręcznika prawie na pewno nie wymyślił definicji i nie zawracał sobie głowy cytowaniem nikogo.Dlatego też wszelkie „kopiowanie” tego, że jestem winny, również są.Oczywiście przychodzę z perspektywy matematyczno-przyrodniczej.Inaczej może być na przykład w filozofii, gdzie połowa debaty toczy się wokół definicji różnych terminów.
Innymi słowy, autorzy podręczników nie mają praw do dzieł, których sami nie stworzyli.Nie mogą też mieć do nich praw autorskich.
W porządku.To twoja reputacja, nie moja.Nawiasem mówiąc, moje stopnie naukowe są z matematyki.
Zaznaczę jednak, że prawa autorskie dotyczą słów itp., A nie pomysłów.Jednak cytowanie powinno wykraczać poza prawa autorskie.
Prawa autorskie dotyczą słów, ale nie jest tak, że wszystkie słowa podlegają prawu autorskiemu.Rzeczywiście, koncepcja [fuzja] (https://en.wikipedia.org/wiki/Idea%E2%80%93expression_divide) sugeruje, że takie rzeczy jak definicje matematyczne nie podlegają prawom autorskim.
I zgadzam się z tobą, jeśli chodzi o cytowanie wykraczające poza prawa autorskie.W tym sensie, że nawet jeśli użyję słów zbliżonych do definicji pochodnej z podręcznika z zeszłego roku, żaden cytat nie powinien odnosić się do podręcznika, powinien odnosić się do Leibniza lub Newtona.Dokładne sformułowanie definicji absolutnie nie zasługuje na przytoczenie.
Cofam swoje stwierdzenie, że autorzy podręczników nie powołują się na swoje autorytety.Wybrałem książkę kaligraficzną z wyszukiwarki Google [[1] (https://ocw.mit.edu/ans7870/resources/Strang/Edited/Calculus/Calculus.pdf)] i zawierała ona nie mniej niż 16 odniesień do „Leibniz'.
user2768
2018-08-08 18:51:09 UTC
view on stackexchange narkive permalink

To niekoniecznie plagiat: autorzy mogli napisać zarówno swój rękopis, jak i artykuł w Wikipedii.

Autorzy mogli uniknąć autoplagiatu w swoim manuskrypcie, pisząc go najpierw, problem autoplagiatu na Wikipedii wciąż pozostaje (nie jestem pewien, jakie są zasady Wikipedii).

Dyskusja na temat praw autorskich, przedruków i autoplagiatu [przeniesiona na czat] (https://chat.stackexchange.com/rooms/81515/discussion-on-answer-by-user2768-is-pasting-an-excerpt-from-wikipedia-in-a-paper).Jeśli opublikujesz dalsze komentarze w tej sprawie, podaj konkretne sugestie, jak można ulepszyć tę odpowiedź.W przeciwnym razie weź to na czat.


To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 4.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...